Νeuropackaging : Συναισθηματικά ασυναγώνιστες συσκευασίες

0
1832

Πώς τα συναισθήματα μας  επηρεάζουν τις αγορές μας στα σημεία πώλησης ?

Ο ενθουσιασμός, η χαρά ή η απογοήτευση συνδέονται άμεσα με τη συμπεριφορά μας και καθορίζουν τις αποφάσεις μας.

Το μυαλό μας δουλεύει πολύ γρήγορα μπροστά στο ράφι του μαγαζιού.

Σε λίγα δευτερόλεπτα ξέρουμε τι μας αρέσει και τι όχι. Οι αγορές μας εξαρτώνται από το πόση ντοπαμίνη (ορμόνη της ευχαρίστησης) εκκρίνει ο οργανισμός μας όταν ψωνίζουμε.

Οι εξέλιξη της νευροεπιστήμης και η μέτρηση της απόκρισης των συναισθημάτων μας στα σημεία πώλησης καθορίζει τις επιλογές στο σχεδιασμό των προϊόντων και της συσκευασίας τους.

Πώς η τρισδιάστατη μορφή της συσκευασίας μπορεί να επηρεάσει αποτελεσματικά τις πωλήσεις ενός προϊόντος στο ράφι ?

Ο εγκέφαλος μας σπάνια ξεχωρίζει περιέκτη από περιεχόμενο, συσκευασία από προϊόν.

Όσες περισσότερες αισθήσεις μας διεγείρει η συσκευασία τόσο εντονότερη είναι η δράση τμημάτων του εγκέφαλου μας που ενεργοποιούνται κάθε φορά που βιώνουμε κάτι που μας ευχαριστεί ή μας αρέσει πολύ.

Η γνώση αυτή έγινε το ερέθισμα για να σχεδιάσουμε τη συσκευασία εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου.

Το προβλήματα που αντιμετωπίσαμε ήταν δυο:

  1. Πώς να προστατεύσουμε το περιεχόμενο που αλλάζει με τον καιρό χρώμα και γεύση λόγω οξείδωσης όταν εκτίθεται στο φως στα σημεία πώλησης
  2. Πώς να αναδείξουμε το προϊόν μέσα στη συσκευασία.

Γύρω από γυάλινο διαφανές μπουκάλι που επιλέξαμε σχεδιάσαμε χάρτινη συσκευασία με μικρό διαμπερές παράθυρο.

Η ετικέτα και το περιεχόμενο φαίνονται όταν η συσκευασία είναι κλειστή στο ράφι χωρίς η φιάλη να είναι εκτεθειμένη στο φως.

  1. Επιπλέον, επειδή το παράθυρο είναι διαμπερές το φως προβάλει την ετικέτα και αναδεικνύει το χρώμα του ελαιόλαδου. Η συσκευασία ξεχωρίζει στο ράφι γιατί φαίνεται ότι φωτίζεται από ένα αόρατο προβολέα θεάτρου.

Τί πρέπει να γνωρίζει ένας γραφίστας για το βιομηχανικό σχεδιασμό της συσκευασίας ?

Το να ντύσεις ένα κουτί ή μία φιάλη με μια όμορφη ετικέτα βοηθά ένα προϊόν να αρέσει.

Όμως δε φτάνει για να κάνει μια συσκευασία ξεχωριστή, μοναδική.

Πρέπει να είναι βολική στη χρήση, ασφαλής για το περιεχόμενο, οικονομική στη διακίνηση, συμβατή στην ανακύκλωση, ευφυής στη επαναχρησιμοποίηση της.

Ο βιομηχανικός σχεδιασμός συμπληρώνει τις γνώσεις του γραφίστα με την τρισδιάστατη αντίληψη της συσκευασίας.

Το αποτέλεσμα είναι να μπορεί να προσαρμόζει δισδιάστατες μακέτες σε δομικά ανθεκτικές συσκευασίες εξοικονομώντας πρώτες ύλες και δημιουργώντας συναισθηματικά ασυναγώνιστα προϊόντα.

Ο γραφίστας πρέπει να γνωρίζει και να εφαρμόζει ην εργονομία της συσκευασίας.

Έτσι μεταμορφώνεται σε σχεδιαστή συσκευασίας και μπορεί να δίνει λύσεις στη σχέση και τις συμπεριφορές του καταναλωτή με το προϊόν.

Δεν ντύνει απλά ένα περιέκτη με μια ωραία εικόνα ή μια σωστή πληροφορία για το προϊόν, αλλά προδιαγράφει το αισθητικό αποτέλεσμα και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της συσκευασίας.

Ο Ξενοφώντας Ρητσόπουλος  βιομηχανικός σχεδιαστής και καθηγητής design συσκευασίας στη Φλωρεντία περιγράφει πώς ο δομικός σχεδιασμός (structural packaging) συσκευασίας και η  η εμπορευματική ανάδειξη των προϊόντων στα σημεία πώλησης (merchandising)διεγείρουν τα συναισθήματα μας και καθοδηγούν τις αγορές μας.

xritsopoulos@gmail.com

www.intheboxlab.com