Ο ρόλος της συσκευασίας στην Κυκλική Οικονομία

0
3099

Στον σύγχρονο κόσμο, η συσκευασία των προϊόντων παίζει καθοριστικό ρόλο στην προστασία τους και στη διευκόλυνση του τρόπου ζωής.

Με την ταχεία αστικοποίηση καθώς και την επέκταση της μεσαίας τάξης που αποτελεί και το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας οικονομίας, η βιομηχανία της συσκευασίας αναμένεται να αυξηθεί κατά 1 τρισεκατομμύριο δολάρια μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια.

Και έτσι ενώ αυξάνονται οι συσκευασίες, οι κυβερνήσεις και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις φοβούνται πως θα έχει επίπτωση στην Κλιματική Αλλαγή. Για να προφυλάξουν τον πλανήτη από αυτή την ανάπτυξη, χωρίς όμως να στερήσουν από τους καταναλωτές τις απαραίτητες συσκευασίες, οι εταιρίες ακολούθησαν τον μοντέλο της Κυκλικής Οικονομίας.

Τι είναι η Κυκλική Οικονομία;

Η κυκλική οικονομία είναι ένα σύγχρονο οικονομικό μοντέλο μέσω του οποίου οι πόροι που διαθέτουμε χρησιμοποιούνται πιο αποτελεσματικά για τη δημιουργία προϊόντων.

Στο κομμάτι του packaging αφορά τη δημιουργία συσκευασιών όχι μιας χρήσης αλλά πολλαπλών, καθώς αυτές παράγονται από βιώσιμες πρώτες ύλες, οι οποίες μπορούν να παρέχουν αξία ξανά και ξανά.

Φανταστείτε να μην χρειάζεται να πετάτε συνεχώς σκουπίδια και να μπορείτε τις συσκευασίες που έρχονται στα χέρια σας είτε να τις χρησιμοποιείτε ξανά, είτε να τις ανακυκλώνετε ώστε να δημιουργηθεί μία νέα συσκευασία από την αρχή για χρήση από κάποιον άλλον.

Eco-friendly Mindset

Η σημασία που έχουν δώσει τόσο οι κυβερνήσεις όσο και οι καταναλωτές στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που δημιουργούνται από το packaging, έχουν οδηγήσει τις επιχειρήσεις να επιλέγουν συσκευασίες με «πράσινο» και οικολογικό χαρακτήρα.

Θα λέγαμε πως δημιουργείται ένα παγκόσμιο eco-friendly mindset όπου οι συσκευασίες αποκτούν δυναμική, οι βιομηχανίες συσκευασιών καινοτομούν και όλο αυτό προς όφελος του περιβάλλοντος.

Τι οδήγησε όμως στην ανάγκη της βιώσιμης
συσκευασίας;

#1 Συμπεριφορά καταναλωτή

Ο καταναλωτής πλέον δεν αρκείται σε μία καλόγουστη και μοντέρνα συσκευασία, αλλά αναζητά το κάτι παραπάνω. Θέλει τα προϊόντα που θα επιλέξει να εμπεριέχονται σε βιώσιμες συσκευασίες.

Τα πλαστικά απόβλητα και η ρύπανση των θαλασσών είναι κάτι που αποτελεί συχνά θέμα στα δελτία ειδήσεων και αυτό δείχνει να επηρεάζει σημαντικά τους καταναλωτές, οι οποίοι πλέον είναι πιο ευαισθητοποιημένοι και απαιτητικοί.

#2 Αλλαγή Περιβαλλοντικών κανονισμών

Οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο τα τελευταία χρόνια έχουν λάβει δραστικά μέτρα ώστε να αντιμετωπίσουν την αύξηση των εκπομπών άνθρακα δημιουργώντας αυστηρότερους κανόνες αλλά και κίνητρα που στρέφουν τις εταιρίες προς την κυκλική οικονομία.

Πρόσφατα, η Ελλάδα εφάρμοσε το περιβαλλοντικό τέλος στις πλαστικές σακούλες, μέτρο που οδηγεί προς την κυκλική οικονομία.

#3 Ηλεκτρονικό εμπόριο

Η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce), ειδικά μέσα στην Πανδημία, δημιούργησε τεράστιες ανάγκες packaging αλλά και μία νέα πρόκληση που η λύση της κυκλικής οικονομίας φάνταζε μονόδρομος.

Από Γραμμική σε Κυκλική

Μέχρι και τώρα, οι περισσότερες συσκευασίες έχουν σχεδιαστεί να χρησιμοποιούνται και μετά να καταλήγουν στον κάδο απορριμμάτων. Παρόλο που αυτό το γραμμικό μοντέλο είναι βολικό για τους καταναλωτές, οι οποίοι επί του παρόντος δεν επωμίζονται το κόστος αυτών των σκουπιδιών, αποτελεί μία αναποτελεσματική χρήση των υλικών.

Για να έχουμε μία αποτελεσματικότερη χρήση τους θα πρέπει να σκεφτούμε ολόκληρο τον κύκλο ζωής μιας συσκευασίας, έτσι ώστε το σύστημα από γραμμικό να γίνει κυκλικό.

Πολλές εταιρίες γνωστών προϊόντων έχουν στραφεί ήδη προς αυτή τη κατεύθυνση γιατί ξέρουν ότι έτσι, όχι μόνο θα μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα αλλά θα βελτιώσουν και τις προοπτικές ανάπτυξης τους.

Ολοένα και περισσότερες εταιρίες ζητάνε από τις εταιρίες packaging, συσκευασίες από ύφασμα ή βιώσιμο πλαστικό. Σε αυτό συνέβαλε και η εφαρμογή του περιβαλλοντικού τέλους στις πλαστικές σακούλες.

Πώς δουλεύει όμως το μοντέλο της κυκλικής
οικονομίας;

#1 Βιώσιμες πρώτες ύλες

Οι εταιρίες συσκευασίας θα πρέπει να αρχίσουν αν επιλέγουν πρώτες ύλες οι οποίες μπορούν να ανακυκλωθούν.

Χάρη στην εξέλιξη της τεχνολογίας των υλικών, οι βιώσιμε πρώτες ύλες μπορούν να μετατραπούν σε πανέμορφες, χρηστικές και ασφαλείς συσκευασίες όπου οι καταναλωτές θα χαίρονται να αγοράζουν.

#2 Διανομή

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, ολοένα και περισσότερες εταιρίες επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν βιώσιμες συσκευασίες ώστε να βοηθήσουν τον πλανήτη αλλά και να δείξουν την περιβαλλοντική τους ευαισθητοποίηση στους πελάτες τους. Όσο αυτό το δίκτυο διανομής μεγαλώνει, τόσο και οι εταιρίες packaging θα στραφούν προς αυτή την κατεύθυνση.

#3 Κατανάλωση

Οι καταναλωτές έχοντας στα χέρια τους βιώσιμες συσκευασίες θα έχουν την ευκαιρία να τις επαναχρησιμοποιήσουν ή να τις ανακυκλώσουν. Μ’ αυτό το τρόπο τα σκουπίδια που θα δημιουργούνται θα ελαττώνονται χρόνο με τον χρόνο.

#4 Ανακύκλωση

Αν οι καταναλωτές επιλέξουν να ανακυκλώσουν τις συσκευασίες, αυτές θα συλλέγονται από τους κατάλληλους ανθρώπους και αφού περάσουν τις απαραίτητες επεξεργασίες θα επιστρέφουν και πάλι πίσω στην βιομηχανία συσκευασίας για να κάνουν έναν ακόμη κύκλο.

Μ’ αυτό τον τρόπο της κυκλικής οικονομίας η ζωή των υλικών μπορεί να είναι αέναη.

Το μοντέλο κυκλικής οικονομίας στην Ελλάδα

Η χώρα μας βρίσκεται στις χαμηλότερες θέσεις στην Ευρώπη, όσο αφορά στην υιοθέτηση κυκλικών μοντέλων.

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει κάποια μικρά βήματα προς την σωστή κατεύθυνση και το ΕΚΤ έχει δείξει ότι υποστηρίζει και πρακτικά τις ελληνικές επιχειρήσεις που στρέφονται σε πράσινες και κυκλικές λύσεις.

Για να επιτευχθεί όμως αυτή η μετάβαση από την γραμμική στην κυκλική οικονομία θα πρέπει οι εταιρίες, οι καταναλωτές και οι packaging επιχειρήσεις να εκπαιδευτούν, να μάθουν για τα οφέλη της και τέλος να αρχίσουν να υιοθετούν τις αρχές της Κυκλικής Οικονομίας.

Πηγή: www.xenospack.gr